Compaen is een klantgerichte woningcorporatie die actief is in de gemeente Helmond in de wijken Mierlo-Hout, Stiphout, Brouwhuis en Brandevoort en in Mierlo. Compaen heeft circa 3.500 woningen in haar bezit. De organisatie van Compaen is zeer klantgericht en slagvaardig. De corporatie is klein en kent korte lijnen. Al die kwaliteiten zocht Compaen uiteraard ook bij haar reclamebureau. Logisch dat ze bij Branding Topics terecht kwamen.
Branding Topics heeft veel voor Compaen mogen ontwikkelen binnen een bestaande huisstijl, maar mocht uiteindelijk ook een nieuwe huisstijl voor de corporatie ontwikkelen. Daarbinnen kreeg de gekoppelde ‘ae’ uiteraard alle aandacht. Maar we zien in de ‘o’ toch ook heel subtiel een huisje. Haast als een paperclipje; een verbinder.
De gehanteerde kleuren verwijzen naar duurzaamheid (groen), leefbaarheid (blauw) en naar de woningen die verhuurd worden (baksteenrood).
Branding Topics heeft binnen de huisstijl een breed palet aan communicatiemiddelen mogen ontwikkelen.
Opdrachtgever
Compaen
Onze bouwstenen
Concept
Copy
Grafisch ontwerp
Illustratie
Fotografie
Print
Een huismus blijft zijn hele leven in een gebied dat niet verder dan drie kilometer ligt van het nest waar de mus geboren is. Wij moesten er aan denken toen we het ondernemingsplan van Compaen vorm mochten geven. We maakten er ‘Huismusts’ van: de zaken die een huis zeker moet bieden. Op de eerste pagina van het boek zien we de mus opstijgen, waarna we alle bewoners die we daarna aan het woord laten komen vanuit dat hoge vogelperspectief fotografeerden. En ja, op de laatste pagina landt onze mus.
Het warme nest, wat Compaen haar bewoners wil bieden, vinden we niet alleen op de voorzijde, maar grafisch ook in de binnenzijde van het boekwerk.
Compaen onderhoudt contact met haar huurders via haar Compas; een zeer gevarieerd bewonersblad in een oplage van 4000 exemplaren. Het blad biedt een mooie mix van serieus bewonersnieuws en achtergrondverhalen. Wij hebben de titel bedacht en verzorgen de vormgeving, opmaak en het drukwerk. Aan de immense stapel inzendingen voor de puzzel merken we dat het blad werkelijk goed gelezen wordt. Ook kleinere corporaties kunnen groots communiceren.
Anne-Catrien Metz, voormalig Manager Wonen bij Compaen
We wilden graag een jubileumboek maken voor Compaen bij het 100 jarig bestaan, maar het leek ons onverstandig daarbij louter achteruit te kijken. Natuurlijk; de geschiedenis komt ter sprake, maar in het jubileumboek hebben we toch vooral met betrokkenen vooruit gekeken. In het gehele boekje figureerde een theepot. Dat was niet toevallig. Compaen benadrukt vaak dat het haar niet gaat om het beschikbaar stellen van een huis, maar van een thuis. Dat is maar één letter en tegelijkertijd een wereld van verschil. Wij gingen met die ene letter (t) op pad bij bestuurders, bewoners en andere betrokkenen.
Draaien we het boekje om, dan lezen we een heel ander verhaal. Of toch ook niet. In het kinderboek ‘Een thuis voor een vreemde vogel’ gaat een koekoeksjong op zoek naar een thuis. Een mooi epos voor de kleinste huurders.
Rond het 100 jarig bestaan heeft Compaen tal van activiteiten georganiseerd die door ons communicatief zijn begeleid. Medewerkers en huurders fietsen 40 kilometer door het verzorgingsgebied van Compaen aan de hand van een door ons ontwikkelde routebeschrijving en de jeugd kon binnen de lijntjes kleuren op een door ons ontwikkelde kleurplaat.
Woningstichting Compaen wilde nieuwe huurders een cadeautje geven bij het tekenen van een huurcontract. Ze wilden iets hebben om meteen verbinding te leggen tussen huurder en buurtbewoner. Zodat een nieuwe huurder zich snel thuis kan voelen.
Branding Topics ontwikkelde hiervoor de Buurtmok. De nieuwe huurder krijgt 2 mokken in een mooi doosje. De huurder kan de mok aan de buren geven om ze uit te nodigen voor een ‘bakkie’ koffie. Dit kan hij twee keer doen of één mok zelf houden. Op de mok staan tekstballonnen met de teksten ‘Bakkie doen buur!’ en ‘Koffietijd buur!’. Op het doosje staan nog meer leuke teksten. Door de vensters (in de vorm van tekstbalonnen) in het doosje kun je de mokken meteen al zien.